tisdag 28 februari 2012

OCCUPY

Vem stoppar Orvars korvar?

Vårt reportage om Orvars Korvar har rönt stort intresse bland vår trogna läsekrets, som efterfrågar mer inträngande information om det numera världsberömda korvståndet i Örkelljunga Monarki. Den enorma framgången och hemligheten bakom succén för konceptet Orvars Korvar förklarar den ståndaktige innehavaren Orvar Chorizo så här: ”Ja, att råvarorna till min hemlagade kurdiska korv håller högsta kvalitet och potens är såklart av största vikt. Lika grundläggande är själva korvstoppningen. Här gäller det att få till en styv och stadig struktur. Jag serverar ju korv i flera former, storlekar och i olika kryddstarka varianter. Betydelsefulla är naturligtvis också de allehanda klassiska svenska tillbehör, såsom senap, ketchup, lingon, gurka, rostad lök och gôtt mos, som jag erbjuder. Men bakom framgångarna för mitt stånd ligger i första hand storsäljaren Tjock Special och den säregna vita sås jag satsat på att ta fram som grädde på moset.
Denna praktfullt erigerade slang uppskattas särskilt av de många kvinnliga korvälskarna. När fruntimren glufsar i sig de smaskiga läckerheterna sprutar efterhand den mjälla vita såsen fram automatiskt inifrån själva korvarna.
Ja, det går min själ inte att ta miste på den tillfredsställelse damerna känner när de belåtet slickar sig om munnen efter att ha mumsat i sig en av mina fräsiga specialare.”

Orvar Chorizo erbjuder även en liten dessert i form av denna slappa slang toppad med härligt fluffig vispgrädde:
Vidare framhåller Orvar att man inte nödvändigtvis måste inmundiga hans delikata korvar, utan de kan även användas för andra ändamål:


Orvar Chorizo har vid en ståndsmässig ceremoni även utnämnts till Kunglig Hovleverantör av Drottning Carina. Majestätet och hennes hovdamer anländer titt som tätt till ståndet för att tillfredsställa sina gastronomiska lustar. Här ser vi hovets potensutvecklare Lenita Petter-Niklasson och charkuteristrategen Gunilla Suger försiktigt knapra på var sin Tjock Special:

Orvar Chorizos kundkrets domineras nästan helt och hållet av kvinnor i allsköns åldrar. Orvar framhåller dock att hans bästa kund faktiskt är en man: ”Tja, det är en mysteriös och lite udda typ, som glider runt här nere i centrum så gott som dagligen. Han verkar absolut inte ha nåt ordentligt jobb, utan lallar mest omkring borta vid värmebänkarna, där de obligatoriska
A-lagarna som bekant också håller till. Nu har jag i och för sig dock hört det högst osannolika ryktet att han faktiskt skulle vara anställd som arbetsledande adjufjant på Kungliga Samhällsbyggnadsbrigaden. I det militära lär han dessutom ha varit akterskytt på en av flottans korvetter i Karlskrona skärgård. Tja, vad fan ska man tro? Skit samma! Han är i alla fall min i särklass trognaste kund. Han klämmer dagligen i sig ett par, tre tjocka specialare och sköljer alltid ner dom med en stor Pucko efteråt.”

Orvar Chorizo har långt gångna planer för att kunna locka fler gentlemän till sitt korvstånd: ”Ja, jag har gjort en informell marknadsundersökning på byn och fått klara indikationer på vad som efterfrågas bland den manliga befolkningen. Inom några veckor kommer jag därför att som komplement till mitt digra korvsortiment börja servera redigt lammkött. Det borde väl för fan få fart på de hungriga herrarna! Och går det som jag tror och hoppas, så kommer jag så småningom att öppna ytterligare nya anläggningar för att nå mitt mål om De Fyra Stånden.”

En fundamentalistisk motståndsrörelse bestående av Moralens Väktare i Örkelljunga Monarki har de senaste dagarna kraftfullt protesterat mot Orvars präktiga stånd. Man vill helt enkelt sätta stopp för all försäljning av Orvars virila vurstar. Aktivisterna, under ledning av frikyrkopastor Nuckan Hansson, anser tydligen att Orvars ekivokt slippriga korvar har en ytterst negativ inverkan på moral och etik i Skånes Jerusalem. Korvstoppningen, iscensatt av den aggressiva motjucksrörelsen, har fått den piffiga betäckningen
Occupy Korvståndet.

Här ovan ser vi dock exempel på hur man effektivt stoppar Orvars korvar –
i munnen.

Redaktör: Sven Stake/ÖN
Fotograf: Sven Smyger/Scandalpix


NOTERAT från BOKREAN

Årets bästsäljare är naturligtvis Drottningens Dagbok. Som ett aptitretande smakprov ur denna digra lunta har vi valt följande citat:
”Jag vaknade och så var den dan förstörd.”
Årets sämstsäljare är förstås den fullständigt oläsbara antologin Kommunchefens Veckobrev.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar