onsdag 22 december 2010

TERRORISTER

Fritt fram

Att Örkelljunga kommun kan tänka sig att använda snövallar som hinder för att få bort buskörningarna i centrum är något som nu kraftfullt dementeras av kommunalrådet: ”Nä, det är en klar missuppfattning. Jag blev intervjuad av lokalblaskan dan efter kommunens stora julfest och jag var rejält bakis vid det tillfället. Det blev många och starka julglöggsstänkare under det fylleslaget, så mycket kan jag säga… Och mer vill du nog inte veta.
I alla fall, vad jag försökte säga var naturligtvis att vi ska underlätta för dom här terroristerna att hålla på med sitt buskörande. Det är ju dom här fina ungdomarna – och pensionärerna – som är Örkelljungas framtid! Så nu har jag beordrat vår snögeneral Sven-Kristus Slöman att med omedelbar verkan ta bort alla snövallar som kan utgöra ett hinder för dessa fartfyllda fortkörares framfart i byn. Och Slömans personal får min själ sluta med sina extraknäck hos privata husägare under ordinarie arbetstid. Det duger inte att jobba svart i det här snövita helvetet.”

Enligt kommunalrådet kommer snön att fraktas bort och dumpas på Bysthållaregatan: ”Ja, där bor ju min gamle ärkefiende, alltså han den där sure såssen som bytt parti till det här nya Miljö och Ombyte eller vad det nu heter… Omtanke?! Jaha. Ja, varken miljö eller omtanke står på min politiska agenda, så skit samma! Den där gnällspiken till miljötaliban klagar ju på det mesta och har nyss jämrat sig över den usla snöröjningen på hans egen fina gata. Nu får han i alla fall en sjusärdeles påfyllning med några ton extra julesnö vid sin garageinfart, haha… Lycka till med snöskottningen, säger jag bara.”

Kommunalrådet har ju själv varit på plats för att studera buskörningarna. Hon framhåller polisens viktiga insats för att skapa gynnsamma förutsättningar för motorterrorismen. Lagens långa arm har nämligen helt enkelt lämnar walk over till kidsen under fredags- och lördagskvällar. Kommunalrådet applåderar den kraftfulla polisinsatsen: ”Ja, kommissarie Batong och hans mannar har vi inte ens sett snöröken av. Men det är så det ska vara! Ingenting får störa dessa härliga buskörarterrorister i onödan under deras vilda framfart genom vårt eget vita Vilda västern!”

Kommunalrådet i nakenchock
Foto: Sven Snömos/Scandalpix
Tankar har ju framförts om att försöka hitta en mer avskild plats åt ungdomarna där det går att framföra fordonen under ordnade former, men detta avfärdas helt av kommunalrådet: ”Nä, för tusan! Det är ju helt befängt. Vad dom här brunstiga pågarna vill ha är ju total uppmärksamhet. Det får dom ju inte långt ute på vischan. Själva nöjet består ju i att reta upp allmänheten till vansinne inne i centrum.
Och så vill dom ju ha tjejer, såklart. Dom här bonnapågarna vill ju visa vilka hårda tuffingar dom är för att impa på alla dom urblåsta fjortisar som hänger runt dom här busbilarna.
Själv är jag mäkta imponerad av dessa sköna toy boys. Dom förstår verkligen att uppskatta även oss övermogna kvinnor. Det märkte jag inte minst under mitt första studiebesök hos Volvogänget för några veckor sedan. Vilket sanslöst skönt gung vi hade där i baksätet… Ajajaj… Nu på juldagen bär det iväg för ytterligare djupstudier av fenomenet buskörning i baksätet. Det lutar väl åt ett saftigt gang bang på juldagsnatten. Rena rama adventsljusstaken i fiddelittan i bästa fall, alltså…”

Sven Snöstorm/ÖN

Terrordrama mitt i julruschen

En misstänkt terrorist greps under dramatiska omständigheter inne på Coop i Örkelljunga mitt i julruschen på onsdagseftermiddagen. Ögonvittne till händelsen blev butikschefen Sven Kaufmann: ”Ja, jag befann mig vid charkavdelningen när den här terroristen plötsligt drog av sig sin dunjacka och visade upp två rediga bomber. Jag hann knappt tänka, men tog ändå betäckning bakom disken. Men sen hände inget, så jag tittade upp och såg då att terroristen försökte utlösa bomberna. Jag bad till Gud och trodde min sista stund var kommen. Du kan ju kolla på den här bilden från vår övervakningskamera så får du se hur det såg ut i verkligheten.”

Foto: Coop Securitate
Sven Kaufmann är uppenbart skakad av terrordramat och har svårt att redogöra för vad som sedan inträffade. Han snyftar till och harklar sig upprepade gånger innan han fortsätter: ”Det kom liksom aldrig någon smäll. Bomberna briserade inte som det väl var tänkt. Och Gudskelov för det! Istället övermannades terroristen av några väldigt beslutsamma kunder och naturligtvis var det sen någon i röran som larmade polisen.”

Kommissarie Sven Batong var först på plats: ”Ja, man blir ju minst sagt skraj när man får ett larm om en misstänkt terrorist. Och i Örkelljunga av alla ställen! Jag höll ju på att skita knäck i spiral innan jag såg vem det var som kunderna hade lyckats brotta ner och nu höll fast inne i kylrummet bakom charken. Det var ju ingen terrorist precis… Det var tammefan bara Lolita Jönsson! Jag drog en suck av lättnad. Vi blev ju tvungna att sätta handfängsel på lilla Lolita och sen ta in henne på polishuset för förhör.”
Enligt kommissarie Batong medgav Lolita Jönsson senare att anledningen till att hon strippade inne på Coop och sen drog fram sina bastanta bomber i trängseln, helt enkelt var att hon ville få uppmärksamhet.
”Det vill alla nu för tiden”, påstår Sven Batong och fortsätter: ”Ja, folk gör min själ vad som helst för att få sina femton minuter av berömmelse. Lolita är ju egentligen bara en helt oförarglig wannabe. Nu har hon tydligen försökt komma med i olika dokusåpor, som nya Pig Brother, Bombad & bortskämd och Kungarna av Hjelmsjöstrand. Ja, Herre Jesus… Men det kanske lyckas för henne. Nu har hon utan tvivel fått rejält med tvivelaktig uppmärksamhet. Kvällstidningarna ligger på mig som blodiglar redan.”

Sven Batong redogör nu vidare för vad det här gripandet av Lolita Jönsson har inneburit för polisen: ”Ja, jag fick ju först kontakta Säpo, eftersom ärendet anmäldes som misstänkt terroristbrott. Sen blev jag såklart tvungen att topsa henne. Nu hade vi inga såna pinnar här på stationen, så jag tog fram den redige batongen och topsade henne både här och där… Ja, det var ju rätt så upphetsande och jag tog min själ god tid på mig. Bombmannen i Stockholm fick ju för tidig utlösning, men på den punkten klarade jag mig med glans. Jag blev ju ålagd att fotografera henne också och det fick naturligtvis bli ganska så avklätt, så att bomberna verkligen syntes... Ja, Säpo är på väg hit för fortsatta förhör så jag kan ju inte släppa henne.
Jag är ju inte åklagare, men jag tror att hela den här terroristhistorien kommer att sluta i en ordentlig antiklimax. Lolita Jönsson kommer möjligen att åtalas och dömas för förargelseväckande beteende. Mer än så blir det nog inte…”
Kommissarie Sven Batong visar slutligen upp några av de foton han tog av den misstänkta terroristen:

Kriminalreporter: Sven J. Had/ÖN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar