torsdag 18 november 2010

BUSKÖRNING

Tuta och kör

Buskörningarna i Örkelljunga centrum fortsätter. Kommunen har tröttnat och funderar på att anlita vaktbolag, eftersom polisen tycks sakna resurser för att komma till rätta med de störningar som s.k. motorburen ungdom tycks utsätta medborgarna för.
ÖN har talat med professorn och beteendeforskaren Sven Gasolin vid Örkelljunga Universitet: ”Min forskning har visat att buskörning här i örkelljungatrakten helt enkelt är genetiskt nedärvd. Och då finns det absolut ingenting att göra! Evolutionen har haft sin gång och dagens unga buskörare har de föräldrar de har och har fått den uppfostran de s.a.s. saknar. Degenerationen i kommunen har i princip pågått sedan det första motorfordonet förevisades i byn och drog en redig repa längs Stockholmsvägen i början av 1900-talet.”
Professor Gasolin förklarar vidare att de rop som nu skallar på vaktbolag och fler poliser är meningslösa: ”Dessa desperata lösningar kommer inte att ha någon effekt alls, eftersom min forskning som sagt har visat att fenomenet med buskörning i dessa öde skogstrakter är nästan helt igenom genetiskt betingat. Miljö och socioekonomiska faktorer har dock i fallet Örkelljunga också en viss betydelse, vilket min kollega Sven Tveskägg visat i sin intressanta avhandling.”
Sven Gasolin har en pessimistisk syn på framtiden: ”Det är ju bara så att det ständigt avlas fram nya generationer med dessa komplicerade buskörningsgener i Örkelljunga. Den enda skillnaden är att vrålåkarna förr i tiden hette Tommy eller Ronny. Nu heter dom Kevin eller Robin.
Kevin Jönsson visar upp sin vrålande epatraktor
Foto: Sven Stolle/Scandalpix

Växer man dessutom upp i en så pass torftig och andefattig miljö som i den här försummade kommunen, ja då finns det ingenting att göra - annat än att låta tiden ha sin gång. Nej, allvarligt talat tror jag faktiskt att Örkelljunga kommun har den buskörning man förtjänar.”

Kommissarie Sven Batong vid örkelljungapolisen framhåller att man ju med tanke på vad professor Gasolin kommit fram till i sin forskning, har agerat helt enligt regelboken: ”Jag och polisledningen lite högre upp i stratosfären har ju hela tiden ansett att det inte behövs några patrullerande poliser i byn på fredags- och lördagskvällar. Det har alltså varit helt i sin ordning att lämna byn vind för våg och låta de motorintresserade ungdomarna få fritt fram. Så det är bara att tuta och köra för de små busungarna i fortsättningen också!”

Sven Starkström/ÖN orkbilder@gmail.com
 

Inbrott hos begravningsbyrå

Begravningsentreprenör Sven Likström i Örkelljunga har drabbats av inbrott i begravningsbyrån Likström & Söners lokaler på Avliden 22. Han är själv bosatt i samma fastighet, men har varken sett eller hört något under natten: ”Nej, jag sov som en stock och snarkade gott hela natten tills en mycket tidig kund väckte mig i morse. Först då fick jag se förödelsen som drabbat min anrika firma. Skyltfönstret var helt krossat och inne på kontoret var det en salig röra.”.
Kommissarie Sven Batong vid örkelljungapolisen var snabbt på plats på morgonen och konstaterade: ”Ja, troligen har inbrottet ägt rum vid tvåtiden i natt då en granne på andra sidan gatan larmade. Men vi den tiden på dygnet har vi absolut inte några resurser att rycka ut. Så det fick vänta. Men så här i efterhand står det klart att tjuvarna måste har varit i styrkelyftarklass. Rutan har nämligen krossats med hjälp av en av kommunens otaliga betongsuggor. Och en sån lyfter min själ inte vilken vekling som helst. Vi har för närvarande som vanligt inga som helst spår efter förövarna. Det brukar vi inte ha, men vi letar i alla fall just nu runt i byn efter typ, tja.. just biffiga muskelknuttar.”
Enligt begravningsentreprenör Sven Likström blev nattens rånbyte två skrivmaskiner av märket Facit, en äldre lådkamera samt några kopparmynt: ”Ja, de där prylarna innebär kanske ingen större ekonomisk förlust för mig, men att ersätta glasrutan kostar ju en attans massa kosing. Som tur är har jag ju försäkringar som täcker det mesta. Det enda här i världen som man inte kan försäkra sig emot är ju döden. Och det är ju min smala lycka, hehe…”

Sven Svagström/ÖN orkbilder@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar