söndag 28 november 2010

SÅGNING

Gran föll som en fura

I tittarsuccén Julgranskampen där alla Sveriges kommuner deltar tävlar man som bekant om vilken kommun som har årets absolut snyggaste juldekoration. Men redan i den första omgången blev Örkelljunga utslaget. Den stränga juryn var inte nådig och totalsågade kommunens bidrag. De nyinköpta julstjärnorna med granris av plast föll inte alls juryn på läppen. De ansågs för spinkiga och med alldeles för lite granbarr runt själva stjärnorna, vilket medverkar till att de elektriska ledningarna och kopplingarna får en alltför framträdande roll.

Örkelljungas klocksymbol i form av de fyra glimmande pinglor som placerats vid rondellen liknade juryn vid modern konst; ”Man såg inte vad de föreställde.”
Den allvarligaste invändningen hade man dock mot logiken i att både använda sig av gammal hederlig naturgran samtidigt som övriga dekorationer hade granris av plast.

Trädgårdsmästare Sven Stolpe vid skamfläcksbyggnadsenheten som är ansvarig för årets juldekorationer beklagar naturligtvis resultatet av Julgranskampen: ”Ja, tyvärr blir det så här ibland. Jag försökte in i det längsta övertyga kommunstyrelsens arbetsutskott om att vi också borde införskaffa rejäla plastgranar som bättre skulle harmoniera med våra julstjärnor med plastgranris. Men där gick jag bet. Hade jag bara fått min vilja fram hade saken varit biff. Örkelljunga hade lätt som en plätt gått vidare i Julgranskampen. Men jag har fått löfte om att vi redan till nästa år ska få våra efterlängtade plastjulgranar och då kommer logiken i kommunens genuint ekologiska grundsyn att vara glasklar. De nya granarna kommer med största sannolikhet att ha kraftigt armerade stammar.”

Ja, det är nämligen så att Julgranskampen har väldigt stränga regler för de kommuner som åker ur tävlingen på direkten. Kommunalrådet i den aktuella kommunen tvingas nämligen att såga ner befintliga kommunala julgranar som ett hårt men rättvist straff.

Örkelljungas ökända kommunalråd är inte nöjd med juryns obevekliga domslut: ”Nä, jag trodde stenhårt på våra nya dekorationer tillsammans med våra traditionella naturgranar, men det sket sig fullständigt. Vi blev utsatta för en totalsågning av sällan skådat slag. Men det är bara att bita i det sura äpplet och ta nya tag till nästa år!”

Kommunalrådet valde att fullgöra sitt nesliga uppdrag att såga ner julgranarna på Terrassen och Nya Torg under natten till söndagen: ”Ja, jag tycker det var lugnast så. Det är ju ett minst sagt skämmigt åliggande och ett obarmhärtigt straff vår kommun har fått och jag ville ju ha så lite uppmärksamhet och publik som möjligt i det här fallet. Jag har ju en viss erfarenhet av att köra motorsåg sedan tidigare, men jag tog det ändå väldigt försiktigt när jag gav mig på de här grova stammarna. Man ska ju som bekant akta sig för att såga sig i grenen… eller vad det nu heter..?”
Totalsågning
Foto: Sven Green/Greenpix

Trädgårdsmästare Sven Stolpe har inspekterat de fallna julgranarna nu på morgonen: ”Ja, vi kommer att försöka resa upp dom igen. Det är ju trots allt julskyltningssöndag.
Men örkelljungaborna får nöja sig med en lite förkortad version av julgran i år. Det är inte mer med det…
För övrigt är jag evigt tacksam över den snö som fallit över byn den senaste veckan. Den skyler ju effektivt våra missprydande rabatter och allt ogräs och all mossa på gator och torg. Och våra kära betongsuggor tar allmänheten numera för charmigt upplogade snövallar. Örkelljunga gör sig absolut bäst i vinterskrud. Ja, ibland önskar jag att det vore vinter hela året om…”  

Sven Snöstorm/ÖN orkbilder@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar